Call for Papers – «Culture Teatrali» n. 33/2024

[english see below]

 

In vista dell’uscita dell’annale n. 33/2024, «Culture Teatrali» lancia una call finalizzata all’acquisizione di contributi, riuniti nella sezione monografica, sul tema della nona conferenza della International Platform for Performer Training dal titolo: After the Empty Space: From Traditional Settings to New Creative Ecologies.

Sono accolti articoli in italiano e in inglese.

Lunghezza abstract: max. 2.000 caratteri spazi inclusi (circa 500 parole) corredati di link al cv

Termine consegna abstract: 15 novembre 2023 agli indirizzi ippt.italy@gmail.com e rivista.cultureteatrali@gmail.com con oggetto “Call for Papers 33-2024”.

Data comunicazione accettazione: 30 novembre 2023

Termine consegna contributi: 30 aprile 2024

Uscita volume: dicembre 2024

 

Presentazione

Partendo dall’essenzialità della relazione tra attore, pubblico e spazio descritta da Peter Brook nel suo Lo Spazio Vuoto (1968), la Call for Papers invita contributi sull’evoluzione della nozione di spazio sia come questione tecnica del contesto performativo sia come elemento fondante le ecologie creative emergenti.

Lo spazio scenico è “funzione interdipendente della composizione teatrale” (Solga 2019) e informazione fondamentale nella lettura dell’avvenimento scenico sia per gli interpreti che per il pubblico. Se il performer acquisisce nella pratica artistica le competenze psicofisiche per agire nello spazio della performance, lo spazio stesso è soggetto a una continua evoluzione culturale e tecnologica e con esso lo sono anche le tecniche performative e drammaturgiche della sua abitazione e i contesti creativi, produttivi e formativi di riferimento.

Come la pandemia ha introdotto nei diversi ambiti delle arti performative forme di discontinuità spaziale con l’hybrid training e le hybrid rehearsals, così i cambiamenti socioeconomici e ambientali continuano a spostare il teatro in nuove ecologie creative, di scala e scopo variabile, per sviluppare e sostenere la produzione e l’innovazione artistica soprattutto come strumento di indagine sociale. In modo particolare, la questione ecologica spalanca scenari non-antropocentrici che riconfigurano e riaprono spazi che sono allo stesso tempo sacri, politici, scientifici che sfuggono alla portata temporale del singolo individuo e reintroducono in una chiave propria della tragedia greca la questione della dimensione collettiva dell’essere umano, della Necessità e delle sue conseguenze.

 

Obiettivi

Il focus/monografico raccoglie contributi metodologici, panoramiche storiche e approcci comparativi secondo le seguenti linee:

  1. Spazialità nella pratica teatrale e nel performer training, con particolare riferimento ad ambiti psicofisici e post-psicofisici;
  2. Pratiche della spazialità nelle tradizioni performative europee ed extraeuropee;
  3. Spazi di lavoro ibridi: nuove pratiche della creazione artistica e del performer training;
  4. Nuove ecologie creative: contesti poetici e produttivi, spazi non-antropocentrici, Geopoetica e cambiamento climatico nella produzione artistica e nel performer training.

 

Indicazioni operative

Sono accolti contributi inediti in italiano e inglese.

Le proposte (paper) di max. 2.000 caratteri spazi inclusi (circa 500 parole) corredate di link al cv del/della proponente dovranno pervenire agli indirizzi ippt.italy@gmail.com e rivista.cultureteatrali@gmail.com con oggetto “Call for Papers 33-2024” entro il 15 novembre 2023.

L’accettazione sarà comunicata entro il 30 novembre 2023.

Gli articoli avranno una lunghezza di max. 40.000 caratteri spazi e note inclusi (circa 8.000 parole) e dovranno essere consegnati entro aprile 2024. La pubblicazione è sottoposta, come da regolamento, al superamento del processo di revisione in doppio cieco.

 

 


 

In anticipation of the issue n. 33-2024, «Culture Teatrali» launches a call for paper addressing the theme of the 9th Conference of the International Platform for Performer Training (Chiusi, Italy 12th-15th January 2023) entitled “After the Empty Space: From Traditional Settings to New Creative Ecologies”.

For this specific call, the Journal welcomes contributions in Italian and English.

 

Abstract: max. 2,000 characters spaces included (about 500 words) w/ link to biography.

Deadline for abstract submission: abstracts shall be sent to ippt.italy@gmail.com and to rivista.cultureteatrali@gmail.com specifying in the subject ‘Call for Papers 33-2024’ by 15 November 2023

Response from Editors: 30 November 2023

Deadline for submission: 30 April 2024

Publication of the Issue: November 2024

 

Introduction

Starting from the essentiality of the relationship between actor, audience, and space sketched by Peter Brook in his book The Empty Space (1968), this Call for Papers invites contributions on the evolution of the notion of space, both as a technical aspect of the performative practice and as a foundational element of emerging creative ecologies.

Indeed, the stage space stems as an “interdependent function of theatrical composition” (Solga 2019) and is a fundamental element in the interpretation of the theatrical event for both performers and the audience. While performers acquire psychophysical skills to act within the performance space through practice, the space itself is subject to continuous cultural and technological evolution. Along with it, the performative and dramaturgical techniques of its creation and forging, as well as the creative, productive, and educational contexts associated with it, also undergo change.

As the pandemic has introduced forms of spatial discontinuity within the performing arts with practices such as hybrid training and hybrid rehearsals, socioeconomic and environmental changes shift theatre-making into new creative ecologies of varying scale and scope to support the research and development of artistic production, cooperation, and innovation. In particular, climate change summons non-anthropocentric scenarios and reshapes spaces that are simultaneously sacred, political, and scientific. Those spaces eschew the temporal framework of the individual and reintroduce, in a manner reminiscent of Greek Tragedy, the question of the collective dimension of human beings as a species, and of Necessity and its consequences.

 

Objectives

The monographic focus invites methodological contributions, historical reviews, and comparative approaches along the following lines:

  1. Spatiality in performer training and artistic production with particular reference to psychophysical and post-psychophysical frameworks.
  2. Practices of Spatiality in western and non-western performance traditions.
  3. Emerging Hybrid Workspaces: new practices in creative practice and artistic production.
  4. New Creative Ecologies: Non-anthropocentric spaces, Geopoetics and climate change in performer training and in creative practice.

 

Guidelines

The Journal welcomes unpublished works in Italian and English.

Paper proposals (max 2,000 characters spaces included, approximately 500 words) with link to a biography of the author(s) shall be submitted via email to ippt.italy@gmail.com and to rivista.cultureteatrali@gmail.com specifying in the subject ‘Call for Papers 33-2024’ by 15 November 2023

 

Acceptance of proposals will be communicated by 30 November 2023

The articles should have a maximum length of 40,000 characters including spaces and notes (approximately 8,000 words) and shall be submitted by April 2024. The publication is subject to the successful completion of the double-blind review process according to the Journal’s regulations.

 

 

Share
Aggiungi ai preferiti : Permalink.

I commenti sono chiusi.